
ABA liga
Kraj “jadranske” ere: Dubai, Tel Aviv, Beč i milion evra koji menjaju sve!
Mediji u Srbiji preneli su informaciju TV Arena Sport da će ABA liga od sezone 2025/26. doživeti radikalne promene – po prvi put će u takmičenju učestvovati 20 klubova, a osim potvrđenog učešća Dubaija, liga će biti proširena i na rumunski Kluž, austrijski Beč, potencijalno i na Hapoel Tel Aviv.
Posebno zanimljivo je interesovanje Hapoela, novog evroligaša, koji je spreman da igra u ligi pod uslovom da bude domaćin na svom terenu – uprkos ratnom stanju u Gazi. Ova informacija izazvala je brojne reakcije, ali i pitanja o identitetu i budućnosti same lige.
Ukoliko sve ovo postane realnost, tada u ABA ligi imamo klubove iz Izraela, Ujedinjenih Arapskih Emirata, Austrije i Rumunije što definitivno dovodi u pitanje smisao termina “Adriatic“, budući da nijedna od ovih zemalja nema nikakvu geografsku ni kulturnu povezanost sa Jadranskim morem.
Početna ideja ABA lige bila je okupljanje klubova sa prostora bivše Jugoslavije i zemalja u regionu, ali ulaskom novih klubova, liga sve više dobija karakter široke evropske lige.

Da li je vreme i za novo ime?
Zbog toga, mnogi smatraju da je došlo vreme za poptuno rebrendiranje ABA lige, kako bi ime i identitet pratili njen novi međunarodni karakter. Mogući novi nazivi koji se pominju su: SEBA liga (South-Eastern Basketball Association) ili BIB liga (Balkan & Beyond League).
Ovakav potez mogao bi doneti i pojačanu komercijalnu vrednost – veće interesovanje sponzora, međunarodnih televizija i publike van regiona za samu ligu i košarku.
Kako će izgledati nova sezona 2025/26.
– 20 klubova podeljeno u dve grupe po 10
– Dvokružno takmičenje (18 kola) u prvoj fazi
– Formiranje Top 10 i plej-aut grupa
– Rezultati iz prve faze prenose se dalje
– Povratak F4 sistema
– 1.000.000 evra nagrade za šampiona

Očigledno je dakle, da ABA liga ulazi u novu eru, jer više ne govorimo samo o “regionalnoj ligi bivše Jugoslavije”, već o ambicioznom evropskom projektu koji se širi ka Bliskom Istoku i srednjoj Evropi. Da li je to korak napred ili gubitak identiteta – ostaje da vidimo.
Jedno je sigurno: “Adriatic” više nije ono što je nekad bio…
